Web Analytics

[balint] 2009.01.25. 11:12

Indulás

A blog a nyelvtanulásról fog szólni, mindenféle nyelviskola és tanári közvetítés nélkül - hiszem, hogy egy nyelvet el lehet sajátítani pusztán egyéni tanulással. Ennek bebizonyítására teszek kísérletet, egy öt éves projekt keretében - mielőtt elérném a 30 éves kort, öt nyelven (az anyanyelvemen kívül) szeretnék tudni kommunikálni.

Felmerülhet a kérdés, hogy ez milyen szintű tudást kíván meg - mivel már régen sem hittem a hagyományos iskolai nyelvoktatásban, ezért mellőzni fogom a nyelvvizsgák "áldásos" értékelési szintjeit. A nyelvtudás nem mérhető pontszámokkal - sokkal inkábba a valós szituációkban mutatott eredményességgel. Éppen ezért nem törekszem semmiféle nyelvvizsga letételére. Az elérendő célom a következő:

Egy nyelvet akkor nyilvánítok megfelelően elsajátítottnak, mikor egy anyanyelvű ember fél órás beszélgetés után azt mondja, hogy "nagyon jól beszélek" az adott nyelven. 

Tudom, ez szintén nem objektív, hiszen rendkívül sok változó határozza meg a fenti mondatot - ki az az ember, mióta ismerem, miről beszélünk, stb. Éppen ezért fogom megkérni partnerem, hogy a lehetőségekhez képest legyen szigorúan objektív.

A mindennapi nyelvet szeretném megtanulni - tehát semmiféle szakmai, űrkutatási, tengerbiológiai és egyéb vonatkozású dolgok nem jönnek ide (kivételt képez a saját szakmám, az informatika, de ennek publikálása még kérdéses, a jövőben kiderül, mennyire van rá igény).

A blogban lehet majd olvasni a nyelvtanulásbeli előrehaladásomról, igyekszem pontos képet festeni, mennyit tanultam, mennyit haladtam egy adott időszakban. Lesznek majd tanácsok, tippek, saját gondolatok, de várok minden véleményt és segítséget - hiszen együtt könnyebb.

Én úgy vélem, hogy nagyon jól fogok szórakozni, aki pedig követi kalandjaimat, ne fogja vissza magát, ossza meg velem/mindenkivel a véleményét. Itt szeretném leszögezni, hogy a visszataszító/romboló kritikára semmi szükség nincs a blogon, ezért ezeket kéretik mellőzni - bár gondolom, aki már ide tévedt, az csak profitálni szeretne a dologból. 

Igyekszem napi frissítéseket, minőségi szinten produkálni. Vágjunk hát bele!

Tetszett ez az írás? Ne felejtsd el megosztani másokkal is!
| More

4 komment

Címkék: rizsa

A bejegyzés trackback címe:

https://otevotnyelv.blog.hu/api/trackback/id/tr71900724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cristo 2009.02.01. 00:39:58

hii!

hihetetlen h a blogodba ütköztem egy google search után, mert én is pont most egy hete kezdtem el tanulni a pimsleur és a michel thomas módszerrel!

én négy európai nyelvet szeretnék így megtanulni, franciát, spanyolt, németet és olaszt, ilyen sorrendben. szal most a franciát nyomom és a két programot egyszerre.

ez azért szükséges mert a michel thomasnak valóban meg vannak azok a hátrányai amikről te is megemlékeztél, vagyis a rossz kiejtés, meg az idióta tanoncok (a francia leckékben a csaj tanonc egy komplett retardált lol). viszont az "élő" tanár irányítása az érdekes etimológiai megjegyzései és a nyelvi leleményei ('dire' is a very dear word; am is very sweet, 'suis') szórakoztatóak és legfőképp hatékonyak nyelvtanulási és nyelvemlékezeti szempontból.

a pimsleur szárazabb ilyen szempontból, a szórakoztató elemeknek híján van, ugyanakkor tökéletes kiejtés tudok mimikálni!

én kiszámoltam a a michel thomas és pimsleur időbeli arányait, ami azt eredményezte h 1 michel thomas 'recording'ra 3 pimsleur 'lesson' jut. naponta ez 2-2.5 óra gyakorlást jelent és így 30 nap alatt megtanulom az alapokat. michel thomasnál természetesen bele értendő minden felvétel, tehát a french foundation; french foundation review; french advanced; french advanced review; french builder és french vocabulary melyeknek a tanulási sorrendje is ez.

a tanulási módszertan természetesen csak egyik fele a tanulási folyamatnak. a másik fele, ami hasonlóan fontos, a motiváció. én bele szerettem a franciákba amikor párizsban jártam, bele szerettem piaf hangjába, bele szerettem a francia filmekbe. bele kell szeretni minden ami francia, hisz a francia nyelv az maga a francia kultúra. a kettő feltételezi egymást és érthetetlen illetve értelmetlen egymás nélkül csakúgy mint bármely más nyelv és anyakultúrája.

a nyelvtanulás tehát módszertan és motiváció üdvözítő vegyülete; a tanultakkal azonban élni kell. ezt mikrokörnyezetünkben is megtehetjük (mikrónak most Budapestet értem az én esetemben, Ausztrália vmely városát blogírónk esetében, ill mindenkinek saját kis helységét), ahol van szerencsénk anyanyelvűekkel kommunikálni.

a szerencsésebbek azonban magukat és nyelvi tudásukat az idegen kultúra hazájában tehetik próbára amely kétség kívül a leghatékonyabb. én suli után nyáron franciaországba megyek, ahol minimum 3 hónapot szeretnék eltölteni. je prefere la Cote d'Azur :)

higgyétek el ez működni fog, ezt egy olyan nyelvtanuló mondja aki anyanyelvi szinten beszél magyarul, angolul és görögül, évekig élt az USÁban, angliában, magyarországon és görögországban, 5 évig tanult németül 4 évig latinul. tudom h mi az a hatékony nyelvtanulás.

köszönöm Bálintnak hogy létrehozta ezt a blogot! (bárcsak nekem jutott volna eszembe, shoot :) ez egy nagyszerű fórum is lehet nyelvtanulóknak.

aurevoir

[balint] 2009.02.01. 02:51:29

Szia Cristo!

Szavaid nagyon jól estek, köszönöm és persze örülök, hogy ide találtál! :)

Mindenben egyetértek veled: főleg azzal, amit a motivációról írtál. Az egész kultúrát, hogy-ne-mondjam, milliőt magadba kell szívni, részévé válni, hogy igazán tiéd lehessen a nyelv. És igen, ezt könnyebb úgy, ha szereted azt. Ha nem szereted azokat az embereket, országot, zenét, ételt, stb., sokkal nehezebb. Meg ugye: minek?

Szükséges ugye, ahogy te is írtad, a közeg. Én itt az angolt tudom elsősorban csiszolni, de bizton találok majd jónéhány anyanyelvűt más országból is. Elég nagy itt a bevándorlási arány. :)

Neked pedig sok szerencsét a Cote d'Azuron :)

Remélem visszatérő olvasó leszel és hasznos tanácsaiddal mindenki javát szolgálod!

RoBLog 2009.02.04. 12:27:22

Yo, Balint!

Még nem olvastam végig a többi bejegyzést, csak ezt az elsőt (ezt azért írom, hogyha olyat írok, ami az elkövetkező bejegyzésekben szerepel valahol, akkor ne legyen furcsa az "ismétlés".

Először is grats, szép cél és valóban hasznos - több nyelven kommunikálni az több kommunikációt jelent, ami mint tudjuk jó dolog.

Pár ötletem, megjegyzésem lenne:
- a nyelvtudásod szintjét végülis úgy méred, ahogy szeretnéd, mert magadnak csinálod; a javaslatom, hogy vezess be szinteket. A félórát-beszéltem-egy-anyanyelvivel szint mellé lehetne olyat, hogy tudok már zöldséget venni, tudok pizzát rendelni, meg felhívtam a tudakozót és választ tudtam kapni a kérdésemre. Ezek sem teljesen objektívek. Az ötletem itt az, hogy életszerű helyzetekben kell a nyelvet használni és kipróbálni magad.
- szerintem te is ismered a módszert, még azokból az időkből, amikor együtt tanultunk, de azért emléleztetőnek: ahogy tanulod a nyelvet, dolgozd ki a saját szótáradat. (Ha kell még infó erről, írjál, adok részletesebb adatokat, csak most nincs kéznél a link).

Elsőre ennyi, sok sikert és nyereséget, na meg kommunikációt kívánok! :-)

Üdv,
Robi

[balint] 2009.02.08. 03:25:05

Köszi bíztató soraid!

Javaslataid megfontolás tárgyává teszem :)

A saját szótár kidolgozását természetesen ismerem és alkalmazom is, ne aggódj ;) Ezzel újabb poszt ötletet adtál, köszi! :D
süti beállítások módosítása